INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Andrzej Ossowski z Osowej Sieni h. Abszac  

 
 
ok. 1603 - 1666-02-06
Biogram został opublikowany w 1979 r. w XXIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Ossowski Andrzej z Osowej Sieni, h. Abszac (ok. 1603–1666), starosta wschowski, działacz luterański. Był synem Jana, sędziego ziemskiego wschowskiego, i Anny z Żychlińskich. W r. 1620 zapisał się na uniwersytet we Frankfurcie nad Odrą. Służył w wojsku w czasie wojny chocimskiej w r. 1621 i w czasie wojny z Gustawem Adolfem w Prusach. W r. 1648 posłował na sejm konwokacyjny, został tam obrany do deputacji dla rozpatrzenia skarg dysydentów oraz do komisji wojskowej. Wziął udział w pospolitym ruszeniu w r. 1649, jako porucznik kasztelana przemęckiego; uczestniczył w wyprawie zborowskiej. W r. 1650 otrzymał starostwo wschowskie. Do obozu pod Beresteczkiem przybył z pospolitym ruszeniem województwa kaliskiego już po bitwie. W r. 1652, zgodnie z uchwałą sejmiku średzkiego, zaciągnął na własny koszt oddział 100 rajtarów. Z O-m, jako jednym z przywódców dysydenckich, pertraktował w lecie 1653 Krzysztof Opaliński, zapewne chcąc go wciągnąć do akcji przeciw królowi. Był posłem z sejmiku średzkiego na drugi sejm 1654 r. W czasie najazdu szwedzkiego w lipcu 1655 znajdował się w obozie pod Wieleniem. Po kapitulacji ujskiej przebywał przez jakiś czas na Śląsku. Po pewnych wahaniach zdecydował się stanąć po stronie Jana Kazimierza i uformował oddział, z którym brał udział w zdobyciu Wielunia i w bitwie pod Kościanem. Uczestniczył też w bitwie pod Warszawą i w oblężeniu Kalisza. W r. 1659 sejmik średzki obrał go na jednego z komisarzy do zapłaty wojsku. Marszałkował sejmikom w Środzie w l. 1662 i 1665. Czterokrotnie był obierany na członka komisji dla rewizji granic między Wielkopolską a Śląskiem i Marchią. Pozostawał w bliskich stosunkach ze swym powinowatym, Krzysztofem Grzymułtowskim.

Od r. 1645 O. występował jako jeden z dwóch seniorów świeckich wielkopolskiego Kościoła luterańskiego. Brał udział w przygotowaniach do toruńskiego colloquium charitativum. Początkowo był skłonny do porozumienia z reformowanymi, by nie rozbijać politycznej solidarności dysydenckiej szlachty. Uległ jednak presji teologów i jako delegat na colloquium stanął na stanowisku ortodoksyjnie luterańskim. Starał się podtrzymywać autorytet superintendentów i walczyć z samowolnym powoływaniem duchownych przez patronów lub gminy. Otaczał opieką pastorów znających język polski. Od r. 1646 reprezentował interesy luterańskich mieszkańców Nowego Miasta Wschowy, którym pleban wschowski wytoczył proces o wybudowanie zboru: bronił ich na dworze królewskim, pertraktował w ich imieniu z władzami kościelnymi. Już jako starosta darował luteranom trzy domy w N. Mieście Wschowie na plebanię, szkołę i szpital. W r. 1660 przedstawił wojewodzie poznańskiemu grawamina wielkopolskich dysydentów; wywołało to ostrą wymianę listów między O-m a bpem poznańskim Wojciechem Tolibowskim. W r. 1664 oblatował w aktach grodzkich wschowskich asekurcję wydaną potajemnie dysydentom przez Jana Kazimierza na sejmie 1650 r. W r. 1651 uzyskał od króla przywilej, który nadawał cechom nowomiejskim równe prawa ze staromiejskimi, a sam wydał oświadczenie, że uważa mieszkańców N. Miasta Wschowy za wolnych mieszczan, rządzących się prawem magdeburskim. Pozwolił Żydom osiedlać się w N. Mieście, co wywołało protesty Starego Miasta. Był dziedzicem Osowej Sieni, Boszkowa i części Dębowej Łęki w pow. wschowskim.

Jego małżeństwo z Barbarą z Łubowskich było bezdzietne. Nie chcąc, by po jego śmierci kościół w Osowej Sieni dostał się w ręce katolickie, sprzedał w r. 1660 swoje dobra siostrzeńcowi żony, Piotrowi Żychlińskiemu, zachowując sobie dożywocie. Zmarł 6 II 1666.

 

Czapliński W., Opozycja wielkopolska po krwawym potopie, Kr. 1930; Kłoda K., Sprawa ariańska w czasie bezkrólewia 1648 r., „Odr. i Reform. w Pol.” T. 22: 1977 s. 180; Schober W., Die Schenkung des Starosten von Fraustadt Andreas O. zu Gunsten der Neustädtischen Gemeinde, „Fraustädter Ländchen” Jg 13: 1934 nr 6/7; Wisner H., Dysydenci wobec wojny polsko-szwedzkiej, „Odr. i Reform. w Pol.” T. 15: 1970 s. 114, 115; Wotschke T., Die evangelische Gemeinde in Posen-Schwersenz im 17 Jhrh., „Zeitschr. d. hist. Gesellschaft f. d. Prov. Posen” Jg 29: 1915 s. 107, 151, 152; tenże, Die Lutheraner Grosspolens und das Thorner Religionsgespräch, „Dt. Wissenschaft. Zeitschr. in Polen” Bd 31: 1937; Wuttke H., Städtebuch des Landes Posen, Leipzig 1877 s. 305, 306; – Aeltere Universitäts-Matrikel d. Universität Frankfurt a. O., Leipzig 1887 I 641; Komenský J. A., Korrespondence, Praha 1892; Lauterbach S. F., Fraustädtischen Zion, Leipzig 1711 s. 522–7, 580–3; Listy K. Opalińskiego do brata Łukasza, Wr. 1957; Saxen (Sachs) J., Memoriae ill. viri Andreae Ossovii, [b. m.] 1666; Die Synoden der Kirche Augsburgischen Konfession, P. 1937; Vol. leg., IV 13, 79, 86, 135, 251, 712; – Arch. Państw. w P.: Gr. Wschowa t. 144 f. 97, 98, 146, 550, 550v., t. 145 f. 713v.–715, t. 166 f. 111, 161v., 167, t. 13 f. 356v.; B. Raczyńskiego: rkp. 62 f. 111–112.

Jolanta Dworzaczkowa

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.